۱۷ روش کارآمد عیب یابی موتورخانه

عیب بابی و تعمیرات شوفاژ 
خرید ، نصب و راه اندازی و سرویس پکیج دیواری
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸
پکیج دیواری
پکیج دیواری بوتان چه مدل هایی دارد؟ و مزایای آن چیست؟
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۸

۱۷ روش کارآمد عیب یابی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه

روش های عیب یابی موتورخانه و تعمیرات آن

عیب یابی موتورخانه. موتورخانه دارای تجهیزات مختلفی از جمله دیگ، مشعل گازی، منبع کویلی یا دوجداره، پمپ سیرکولاتور، کلکتور های رفت و برگشت و ترموستات ها میباشند.

علاوه برقطعاتی که در مطلب قبل بیان شده موتورخانه ساختمان ها دارای قطعات و تجهیزات پیچیده دیگری رانیز شامل می شود.

اصولا عیب یابی هرسیستم گرمایشی میتواند کار دشوار و یا ساده ای باشد.درحالت کلی روش منطقی برای این عمل شامل بررسی و اندازه گیری پارامترهای مختلف سیستم و حذف مشکلات احتمالی تا رسیدن به مشکل اصلی می باشد.

ازنظر تیوری نمی توان همیشه جواب مشخصی برای عیب یابی پیداکرد.

بنابراین بخش مهمی ازعیب یابی مربوط به تجربه افراد وروشهای خاصی که برای رسیدن به ریشه مشکل دارند مربوط می شود.

با توجه به توضیحاتی که بیان شد تعمیرات شوفاژ و عیب یابی موتورخانه هم مانند دیگر سیستم های گرمایشی نیازمند متخصصان و تعمیرکارانی است که تجربه و دانش کافی را برای پیدا کردن مشکل موتورخانه (عیب یابی) و توانایی رفع آن مشکل (تعمیرات شوفاژ و عیب یابی موتورخانه ) را داشته باشد.

و کاملا به امور سرویس و تعمیرات موتورخانه مسلط باشد.که در صورت بروز مشکل برای هرکدام از این قطعات نیازمند فردی می باشد که فنی باشد و کاملا به امور سرویس و تعمیر و تعویض قطعات آشنایی کافی را داشته باشد.

تعمیر کاران و سرویسکاران شوفاژ و موتورخانه مجموعه ماهان گرما ،با اتکا به دانش و تجربه چندین ساله خود در زمینه تشخیص و رفع خرابی قطعات داخل موتورخانه (عیب یابی موتورخانه) و تعویض و تعمیراین قطعات  و همچنین تعمیرات شوفاژ ، در کنار  شما مشتریان عزیز می باشد .

 

در بخش بعدی این مقاله به طور مختصر به بررسی مشکلات رایج در موتورخانه و ارایه راهکارهایی برای رفع این مشکلات می پردازیم:

عیب ۱- نداشتن برق در دیگ بخار:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن

– برق شکن یا فیوز کنترل کوره قطع شده یا پریده باشد. برق شکن قطع شده را مجدد تنظیم کنید یا فیوز پریده را تعویض کنید.

عیب ۲-قطعی در جریان آب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– شیر گاز بویلر بسته است اطمینان حاصل کنید که باز باشد.

عیب ۳-عملکرد خراب احتراق مشعل الکتریکی:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– در دیگ ­های بخاری که فرمان ایستاده ندارند، سیستم احتراق الکترونیکی را عیب یابی کنید.

عیب ۴-درست کارنکردن ترموستات

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– بررسی کنید که ترموستات در حالت حرارت باشد و تنظیمات دمای درستی داشته باشد. تنظیمات ترموستات برای دما را چند درجه بالا یا پایین ببرید.

اگر کار نکرد، ترموستات را عیب یابی کنید.

عیب ۵- گرم نشدن دیگ بخار:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
-سطح آب نامناسب
– این علت در صورتی که این تغییر ناگهان اتفاق افتاده باشد، محتمل ­تر است. تریکیتور (فشار/دماسنج ترکیبی) را بخوانید. اگر فشار آب پایین است (زیر ۱۲ psi)، این سیستم نیاز به آب بیشتر دارد.

سیستم پر کردن خودکار دیگ بخار که توسط دریچه کاهش فشار کنترل می­شود باید سطح آب را در میزان مطلوب بین ۱۲ تا ۱۵ psi حفظ کند.

اگر هیچ دریچه کاهش فشاری وجود نداشته باشد، می­توانید به طور دستی دیگ بخار را با باز کردن دریچه تغذیه آب تا زمانی که فشار دیگ بخار به ۱۲ psi برسد، تغذیه کنید.

 

عیب ۶-انباشته شدن رسوبات معدنی دردیگ بخار و مبدل حرراتی:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– این اتفاق به صورت تدریجی و به مرور زمان می‌افتد. دیگ بخار را شستشو دهید یا با یک متخصص تاسیسات و کارهای موتورخانه تماس بگیرید.

 

عیب ۷-مخزن انبساط میزان خیلی زیاد یا خیلی کم آب دارد.

– مخزن باید به درستی با هوا پر شده باشد تا از به جوش آمدن جلوگیری کند

عیب یابی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه

عیب ۸- نداشتن آب اضافی وهوای ناکافی درمخزن انبساط

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
-مخزن انبساط به طور نامناسبی پر شده است
در سیستم ­های دیگ بخار قدیمی، مخزن انبساط فولادی ممکن است در اطاقک کوچک زیرشیروانی قرار داشته باشد یا بین تیرآهن­های زیرزمین آویزان شده باشد.

در سیستم­های جدیدتر، مخزن انبساط دیافراگمی ممکن است به لوله کشی دیگ بخار نزدیک به دیگ بخار متصل شده باشد. مخزن انبساط باید به درستی با هوا پر شده باشد تا از به جوش آمدن و افزایش فشار آب درون سیستم از ۱۲ psi که مطلوب ماست، جلوگیری کند.

 

عیب ۹- نشتی آب از دیگ بخار:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
-پمپ معیوب
– در صورتی که عملکرد پمپی که آب را در مدار به جریان درمی‌آورد ایراد پیداکرده باشد، می‌تواند موجب بوجود آمدن نشتی باشد.

 

عیب ۱۰- نشتی پمپ آب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– ممکن است بتوان آب بندی پمپ را عوض کرد. عایق بندی یا همان آب بندی پمپ می‌تواند به مرور زمان و جریان آب با سختی زیاد، دچار رسوب و خوردگی شده باشد.

عیب ۱۱-دریچه رفع فشار نشتی دارد (سوپاپ اطمینان)

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– می ­تواند به علت پر بودن مخزن انبساط از آب باشد. در غیر این صورت دریچه ممکن است رسوباتی داشته باشد که از بسته شدن آن جلوگیری می­ کند.

برای بررسی این موضوع، دیگ بخار را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سطح رفع فشار را به طور دستی بالا ببرید و مقداری آب را برای ۳ ثانیه تخلیه کنید و سپس اجازه دهید با یک حرکت محکم و ناگهانی به موقعیت بسته برگردد. آب باید با شدت تخلیه شود و نسبتا تمیز باشد.

اگر دریچه پس از آن کمی نشت کند، این اتفاق ممکن است به علت رسوبات ته نشین شده در کف باشد. دریچه را مجدد باز کنید و برای بار دوم تخلیه را انجام دهید.

 

عیب ۱۲-دریچه رفع فشار معیوب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– اگر هیچ آبی از دریچه تخلیه نشود، یا اگر دریچه اصلا بسته نشود، دریچه تغذیه آب دیگ بخار را ببندید و دریچه رفع فشار را تعویض کنید.

عیب ۱۳- نشتی اتصال لوله آب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– اگر آب در حال نشت است یا از یک لوله می­ چکد، نشتی را تا منبع آن دنبال کنید واتصالی را که نشتی از آن ناشی می­شود را تعمیر کنید. اما قبل از آن شیر آب گرم ورودی به ساختمان را ببندید و بعد دیگ آب گرم را تخلیه کنید.

 

عیب ۱۴- گرم نشدن رادیاتورها:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
-هوا در لوله ها یا در رادیاتور گیر افتاده است
– هواگیری شوفاژها در آغاز هر فصل سرما ضروری است. هوای رادیاتور را با باز کردن شیر تخلیه هوای رادیاتور خارج کنید. هنگامی که پس از خروج هوا، آب از دریچه خارج شد، شیر را ببندید.

 

عیب ۱۵-شیرهای معیوب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– شیرهایی که در بخش ‌های محتلف مدار لوله کشی در داخل موتورخانه اتصالات بخش‌های مختلف را تامین می‌کنند و به شیرهای منطقه‌ای معروفند می توانند از علل دیگر اخلال در کار گرمایش باشند.

 

عیب ۱۶-پمپ معیوب:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن

پمپ را با دقت بررسی کنید. یک اتصال فنردار وجود دارد که پمپ را به موتور متصل می­کند؛ هنگامی که پس از مسدود شدن پمپ قطع می­شود، اتصال صدای زیادی تولید می­کند   همزمان پمپ راه اندازی می ­شود.

 

عیب ۱۷- گیرکردن آب درخطوط برگشت:

علل احتمالی و راه حل‌های ممکن
– بررسی کنید تا مطمئن شوید که شیب لوله ­های برگشت به سمت دیگ بخار است. در صورت لزوم، شیب را با چنگک­های لوله جدید تنظیم کنید. همچنین ممکن است نیاز به تنظیم شیب رادیاتور با یک قطعه فاصله پرکن داشته باشید به نحوی که به سمت لوله برگشت شیب داشته باشد.

 

تعمیرکاران فنی و متخصص مجموعه ماهان گرما، در تمام مراحل نصب پکیج و شوفاژ ، سرویس پکیج وشوفاژ و تعمیرات پکیج و شوفاژ و عیب یابی موتورخانه خدمتگزار شما سروران گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *