عیب یابی موتورخانه. موتورخانه دارای تجهیزات مختلفی از جمله دیگ، مشعل گازی، منبع کویلی یا دوجداره، پمپ سیرکولاتور، کلکتور های رفت و برگشت و ترموستات ها میباشند.
علاوه برقطعاتی که در مطلب قبل بیان شده موتورخانه ساختمان ها دارای قطعات و تجهیزات پیچیده دیگری رانیز شامل می شود.
اصولا عیب یابی هرسیستم گرمایشی میتواند کار دشوار و یا ساده ای باشد.درحالت کلی روش منطقی برای این عمل شامل بررسی و اندازه گیری پارامترهای مختلف سیستم و حذف مشکلات احتمالی تا رسیدن به مشکل اصلی می باشد.
ازنظر تیوری نمی توان همیشه جواب مشخصی برای عیب یابی پیداکرد.
بنابراین بخش مهمی ازعیب یابی مربوط به تجربه افراد وروشهای خاصی که برای رسیدن به ریشه مشکل دارند مربوط می شود.
با توجه به توضیحاتی که بیان شد تعمیرات شوفاژ و عیب یابی موتورخانه هم مانند دیگر سیستم های گرمایشی نیازمند متخصصان و تعمیرکارانی است که تجربه و دانش کافی را برای پیدا کردن مشکل موتورخانه (عیب یابی) و توانایی رفع آن مشکل (تعمیرات شوفاژ و عیب یابی موتورخانه ) را داشته باشد.
و کاملا به امور سرویس و تعمیرات موتورخانه مسلط باشد.که در صورت بروز مشکل برای هرکدام از این قطعات نیازمند فردی می باشد که فنی باشد و کاملا به امور سرویس و تعمیر و تعویض قطعات آشنایی کافی را داشته باشد.
تعمیر کاران و سرویسکاران شوفاژ و موتورخانه مجموعه ماهان گرما ،با اتکا به دانش و تجربه چندین ساله خود در زمینه تشخیص و رفع خرابی قطعات داخل موتورخانه (عیب یابی موتورخانه) و تعویض و تعمیراین قطعات و همچنین تعمیرات شوفاژ ، در کنار شما مشتریان عزیز می باشد .
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– برق شکن یا فیوز کنترل کوره قطع شده یا پریده باشد. برق شکن قطع شده را مجدد تنظیم کنید یا فیوز پریده را تعویض کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– شیر گاز بویلر بسته است اطمینان حاصل کنید که باز باشد.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– در دیگ های بخاری که فرمان ایستاده ندارند، سیستم احتراق الکترونیکی را عیب یابی کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– بررسی کنید که ترموستات در حالت حرارت باشد و تنظیمات دمای درستی داشته باشد. تنظیمات ترموستات برای دما را چند درجه بالا یا پایین ببرید.
اگر کار نکرد، ترموستات را عیب یابی کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
-سطح آب نامناسب
– این علت در صورتی که این تغییر ناگهان اتفاق افتاده باشد، محتمل تر است. تریکیتور (فشار/دماسنج ترکیبی) را بخوانید. اگر فشار آب پایین است (زیر ۱۲ psi)، این سیستم نیاز به آب بیشتر دارد.
سیستم پر کردن خودکار دیگ بخار که توسط دریچه کاهش فشار کنترل میشود باید سطح آب را در میزان مطلوب بین ۱۲ تا ۱۵ psi حفظ کند.
اگر هیچ دریچه کاهش فشاری وجود نداشته باشد، میتوانید به طور دستی دیگ بخار را با باز کردن دریچه تغذیه آب تا زمانی که فشار دیگ بخار به ۱۲ psi برسد، تغذیه کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– این اتفاق به صورت تدریجی و به مرور زمان میافتد. دیگ بخار را شستشو دهید یا با یک متخصص تاسیسات و کارهای موتورخانه تماس بگیرید.
– مخزن باید به درستی با هوا پر شده باشد تا از به جوش آمدن جلوگیری کند
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
-مخزن انبساط به طور نامناسبی پر شده است
در سیستم های دیگ بخار قدیمی، مخزن انبساط فولادی ممکن است در اطاقک کوچک زیرشیروانی قرار داشته باشد یا بین تیرآهنهای زیرزمین آویزان شده باشد.
در سیستمهای جدیدتر، مخزن انبساط دیافراگمی ممکن است به لوله کشی دیگ بخار نزدیک به دیگ بخار متصل شده باشد. مخزن انبساط باید به درستی با هوا پر شده باشد تا از به جوش آمدن و افزایش فشار آب درون سیستم از ۱۲ psi که مطلوب ماست، جلوگیری کند.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
-پمپ معیوب
– در صورتی که عملکرد پمپی که آب را در مدار به جریان درمیآورد ایراد پیداکرده باشد، میتواند موجب بوجود آمدن نشتی باشد.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– ممکن است بتوان آب بندی پمپ را عوض کرد. عایق بندی یا همان آب بندی پمپ میتواند به مرور زمان و جریان آب با سختی زیاد، دچار رسوب و خوردگی شده باشد.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– می تواند به علت پر بودن مخزن انبساط از آب باشد. در غیر این صورت دریچه ممکن است رسوباتی داشته باشد که از بسته شدن آن جلوگیری می کند.
برای بررسی این موضوع، دیگ بخار را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سطح رفع فشار را به طور دستی بالا ببرید و مقداری آب را برای ۳ ثانیه تخلیه کنید و سپس اجازه دهید با یک حرکت محکم و ناگهانی به موقعیت بسته برگردد. آب باید با شدت تخلیه شود و نسبتا تمیز باشد.
اگر دریچه پس از آن کمی نشت کند، این اتفاق ممکن است به علت رسوبات ته نشین شده در کف باشد. دریچه را مجدد باز کنید و برای بار دوم تخلیه را انجام دهید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– اگر هیچ آبی از دریچه تخلیه نشود، یا اگر دریچه اصلا بسته نشود، دریچه تغذیه آب دیگ بخار را ببندید و دریچه رفع فشار را تعویض کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– اگر آب در حال نشت است یا از یک لوله می چکد، نشتی را تا منبع آن دنبال کنید واتصالی را که نشتی از آن ناشی میشود را تعمیر کنید. اما قبل از آن شیر آب گرم ورودی به ساختمان را ببندید و بعد دیگ آب گرم را تخلیه کنید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
-هوا در لوله ها یا در رادیاتور گیر افتاده است
– هواگیری شوفاژها در آغاز هر فصل سرما ضروری است. هوای رادیاتور را با باز کردن شیر تخلیه هوای رادیاتور خارج کنید. هنگامی که پس از خروج هوا، آب از دریچه خارج شد، شیر را ببندید.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– شیرهایی که در بخش های محتلف مدار لوله کشی در داخل موتورخانه اتصالات بخشهای مختلف را تامین میکنند و به شیرهای منطقهای معروفند می توانند از علل دیگر اخلال در کار گرمایش باشند.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
پمپ را با دقت بررسی کنید. یک اتصال فنردار وجود دارد که پمپ را به موتور متصل میکند؛ هنگامی که پس از مسدود شدن پمپ قطع میشود، اتصال صدای زیادی تولید میکند همزمان پمپ راه اندازی می شود.
علل احتمالی و راه حلهای ممکن
– بررسی کنید تا مطمئن شوید که شیب لوله های برگشت به سمت دیگ بخار است. در صورت لزوم، شیب را با چنگکهای لوله جدید تنظیم کنید. همچنین ممکن است نیاز به تنظیم شیب رادیاتور با یک قطعه فاصله پرکن داشته باشید به نحوی که به سمت لوله برگشت شیب داشته باشد.
تعمیرکاران فنی و متخصص مجموعه ماهان گرما، در تمام مراحل نصب پکیج و شوفاژ ، سرویس پکیج وشوفاژ و تعمیرات پکیج و شوفاژ و عیب یابی موتورخانه خدمتگزار شما سروران گرامی می باشد.